Història

El programa del 150è aniversari de Ca l’Antiga és fidel al seu lema «Trobades d’art» i proposa una visió artística del Maresme de Ca l’Antiga, un recorregut en sis etapes de la mà d’artistes del Maresme o enamorats d’aquesta terra. Sis exposicions amb obres dels segles XIX, XX i XXI, d’artistes consagrats que pertanyen a museus, fundacions i a les pròpies col·leccions dels autors.

De manera extraordinària l’exposició que il·lustrem en aquest Quadern Història aporta obres del segle XVII i una mostra de peces que superen els dos mil anys, acostant-nos a un passat que les exposicions dedicades al Mar i la Muntanya només ens han fet entreveure.

És difícil representar el passat històric llunyà amb obres plàsti- ques però de nou hem trobat obra d’artistes que s’hi han atrevit. Endinseu-vos en els testimonis i recreacions que evoquen aquest passeig entre l’amor, la vida i la mort que és la nostra història.

Hi esteu convidats!


Mariàngels Pérez Latorre
Presidenta de Ca l’Antiga

Cuadern de l’exposició Història disponible a Ca l’Antiga. Preu : 15 euros

Comandes i enviament per correu: inscripcions@calantiga.org

La Història continua…

Seguint en aquesta visió del Maresme des de Ca l’Antiga
en el 150è aniversari de la seva construcció, ens toca apro-
par-nos a l’apartat d’Història, essent plenament conscients
de la impossibilitat de ni tan sols sobrevolar els fets i esde-
veniments que han succeït en aquestes terres al llarg dels
segles.

El nostre esforç ha estat fer-ne un lleuger apunt, reflexio- nant al voltant de les primeres poblacions, la romanització, el Maresme medieval, els símbols identitaris, l’època moderna i entre guerres, i fins avui mateix.

I fer-ho com sempre amb la màxima dignitat, gràcies un cop més a la més que mai inestimable col·laboració de mu- seus, institucions, col·leccionistes i artistes a títol particular. Així hem confegit aquesta exposició que esperem que sigui del vostre interès, tal i com han estat les anteriors.

La comencem amb un important i qualitatiu nombre de peces històriques –àmfores, ungüentaris, vasos de l’època de romanització, etc.–, provinents del Conjunt Arqueològic de Cabrera de Mar. El Celler Romà de Vallmora a Teià, centre de producció vitivinícola de la Laietana romana amb activitat documentada entre els segles I aC i V dC, troba protagonis- me a l’exposició Vida enfocada en el modus vivendi de la població del territori.

Els mosaics, tan habituals en les cases romanes de l’èpo- ca, han estat abundants en els jaciments arqueològics del Maresme, encara que, malauradament, molts d’ells van ser destruïts. El mosaïcista Miquel Ortega ens els recorda amb habilitat i precisió, acompanyat en el record per la professo- ra Rosa Agenjo, que fa una mirada plàstica a una imaginària quotidianitat dels romans que poblaren aquestes terres. Unes terres de les quals es fa ressò Conxa Ibáñez amb un paisatgis- me en teoria simple, però curull de la seva especial poètica.

Alhora, els inquietants cavalls i centaures mitològics de Pere Coll, excercint mestratge en el dibuix i l’escultura, serveixen de lligam unitiu, i també de punt de trobada entre èpoques, tenint el contrapunt de la potència desfermada dels déus mitològics de Ferran Soriano.

El medieval castell de Burriac és expressat per dupli- cat, i de manera ben diferent, per l’artista argentoní Miquel Arnau, enderiat per la seva imatge que el domina a tota hora, permanentment visible des del seu estudi, men- tre que de la imatge genèrica del «castell», l’artista Gisela Martínez, malauradament ja desapareguda, en fa una con- temporània lectura. Raúl Capitani mostra la potència del seu expressionisme amb La màscara del guerrer, un es- plèndid aiguafort amb aiguatinta, que ens retrotrau a l’època. Una potència que esdevé poètica amb la serenor d’una peculiar visió de l’església d’Argentona de la mà del massa desconegut Sixte Albertí, autor que succeí Santiago Rusinyol com a pintor oficial dels jardins d’Aranjuez.

També ens acompanya una reproducció de La Coca de Mataró que és el model mariner considerat el més antic d’Europa. Hom creu que originàriament va trobar-se a l’ermita de Sant Simó de Mataró. Actualment es conserva al Maritiem Museum Prins Hendrik de Rotterdam.

Com a contrapunt podem gaudir d’una excel·lent Sagrada Família, pintura barroca d’escola italiana del segle XVII i d’autor anònim, a la qual fan costat dues interessants talles d’un nen Jesús, i de Sant Pere i Sant Pau, igualment anònimes, i un més que interessant gravat amb el protagonisme de Les Santes de Mataró, una planxa amb data del 1787, que fou estampada de nou el 1949. La importància del mateix rau en què va ser realitzat pel reconegut gravador Pere Pascual Moles, basant-se en un dibuix de Pere Pau Muntanya, deixeble del gran pintor del barroc, el mataroní Viladomat, que el realitzà d’un grup es- cultòric de Salvador Gurri, que fou mestre del també mataroní Damià Campeny, figura del neoclassicisme català.

Una exposició com la que avui es planteja des de Ca l’Anti- ga seria impensable sense comptar amb la presència d’obra de Josep Cusachs, artista que encara que nascut acciden- talment a Montpeller, va passar tota la vida entre Barcelona i Mataró. Allà, en el Mas Gener, popularment conegut com «la casa dels lladres», l’artista assolí situació artística de privilegi amb les seves pintures de caire militar, de reconeguda fama, especialment per la perfecció amb què treballava el tema de la cavalleria, com queda ben palès amb les obres que senyoregen aquesta exposició.

Salvador Esquerra amb la imatge d’un bergantí, ens apro- pa a aquest Maresme marítim que tanta importància tingué en el comerç i en la construcció de vaixells en les diverses drassanes existents.

Una mirada històrica més propera en el temps és la que ens presenta Rafael Estrany amb el gravat Pescadors d’excep- cional qualitat i Joan Finet amb el seu dibuix de «la carga»

(indret ferroviari on s’embarcaven les famoses «Mataró po- tatoes» cap els ports anglesos) i la «visió de Mataró a baix a mar» de fa més de cinquanta anys, o la de Tomàs Safont Tria amb la seva visió de l’església antiga i rectoria vella de Llava- neres i la de Jaume Clavell, amb una obra de joventut, esde- vinguda l’única imatge existent del retaule de Sant Domingo de la parroquial d’Argentona, destruït durant la Guerra Civil. I acaba amb el treball de Jodar que ens apropa a la realitat urbanística d’avui mateix.

La Guerra Civil que queda plasmada en tota la seva cruel- tat i duresa, amb la carpeta de serigrafies El batalló perdut, de Josep M. Rovira Brull (autor de l’escultura Laia l’arque- ra, icona de la ciutat de Mataró), amb text de Pere Calders que impacta i corprèn per la intensitat i càrrega política i humanística del seu treball. Una duresa que esdevé dolçor en la simbòlica portada que realitzà per a la commemoració del Crònica de Mataró. Reflexions culminades pel treball de Canes, fent mirada irònica a la transició democràtica.

I com a corol·lari final, Manuel Cusachs, amb algunes de les seves dotze senyes de Catalunya, posa signatura vi- brant identitària al conjunt del repàs històric amb la rúbrica afinada de les diverses fotografies històriques provinents del fons del Museu Arxiu de Llavaneres i les de José Anto- nio Sancho, per donar cos, qualitat i prestància al nou capí- tol que emergeix des de Ca l’Antiga de Teià per irradiar tot el Maresme.

 

Pere Pascual “Pic”
Crític d’art
Comissari del 150è aniversari

ACTIVITATS

DEL 20 DE MAIG AL 19 DE JUNY 2022

Divendres 20 de maig, 2022, 19:00

INAUGURACIÓ

Dissabte 21 de maig de 2022, 12:00

VISITA GUIADA

Diumenge 29 de maig de 2022, 12:00

VISITA GUIADA

Divendres 10 de juny de 2022, 19:00

Masia de Can Llaurador

XERRADA

Places limitades. Es prega confirmació a: inscripcions@calantiga.org

Prèvia
Muntanya
Següent
Vida
Menú